woensdag, mei 24, 2006

Oorlog & strips


'Is het een anti-oorlogsboek?'
'Ja,' zei ik. 'Daar komt het wel op neer.'
'Weet je wat ik altijd zeg tegen mensen die me vertellen dat ze een anti-oorlogsboek schrijven?'
'Nee. Wat zeg je dan, Harrison Starr?'
'Dan zeg ik "Waarom schrijf je niet eens een anti-gletsjer-boek"?'

(Uit: Slaughterhouse Five, Kurt Vonnegut)

'Sinds het midden van de vorige eeuw werd in Europa weinig meer gepresteerd op het gebied van strips. Men beschouwde hier het beeldverhaal als iets dat eigenlijk alleen voor kinderen bestemd was. [...] De grote kans kreeg het stripverhaal in Amerika. Europa moest tot de jaren twintig wachten voor het weer ging meetellen. En ook toen stond het lange tijd in de schaduw van Amerika. [...]

Door de Tweede Wereldoorlog in de jaren veertig, hield de import van strips [uit amerika] geleidelijk op. De strips van eigen bodem kregen nu een kans. En die werd gegrepen ook!'

(Uit Stripverhalen, Rob Richard)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ach, zolang een strip maar niet goed voor oorlog wordt... het is een ieder geval niet een graphic novel die ik graag op mijn naam zou hebben: zoiets als die Zweedse cartoonist ;P